Nachtrag vom 6.8.2003

 

 

Zum Thema Claytonringe:

 

Es könnte sein, dass sich die Menschen in prädynastischer Zeit mit Hilfe der Claytonringe vor Gefahren, die an Rast- und Übernachtungsplätzen entlang der Karwanenrouten lauerten, schützen wollten. Denkbar wäre z.B. die Verwendung von Claytonringen als Skorpionfalle.

 

Träfe dies zu, wären aus dem Loch in der lose auf dem Claytonring aufgelegten Ringscheibe „Duftstoffe“ ausgeströmt, die Skorpione anlocken sollten. Bei leisester Berührung, dann nämlich, wenn ein gift-stachelbewehrter Angreifer die Ringscheibe „betreten“ hätte, wäre diese zusammen mit dem Scorpion in die nach unten sich verbreiternde Hohlform gefallen. Aus diesem Gefängnis hätte sich das Tier nicht befreien können.

 

Die nachfolgende Abbildung gibt das komplette, „freigelegte“ Ensemble eines Claytonring mit Ringscheibe wieder.

 

Claytonring (Unterteil) mit Lochscheibe

Complete set of a Claytonring

 

Zum Thema Sheikh Muftah-Kultur:

 

Hinweise zur Stützung meiner These, ein Teil der Petroglypen am Wasserberg des Djedefre und in Biar Jaqub stamme von Mitgliedern der Sheik Muftah-Kultur, finden sich bei

 

Winkler, H.A.: Rock-Drawings of Southern Upper Egypt. Bd. 2, London 1939.

 

So hat Winkler in PL. IV, 2 die Petroglyphe eines Krokodils, welches einen Menschen verschlingt, wiedergeben. Das Felsbild wurde am Rande der Hatiya von Tenida, Dakhla Oase, entdeckt. Weil die Darstellung zusammen mit rezentem Bildmaterial erscheint, ist nicht ganz sicher, ob es sich um ein vorgeschichtliches Werk handelt.

 

Nicht weit davon entfernt, nördlich des Darb el-Ghabari, entdeckte der schweizer Felsbildforscher die in Pl. XXXIX und Pl. XLV abgebildete flachreliefierte Gruppe „schwangerer“ Frauen. Der Duktus der Darstellungen deckt sich weitgehend mit dem des „Schönsten Paares“ in Biar Jaqub.

 

Winkler führt folgendes dazu aus:

 

S. 17: „An archaic civilization has been discovered near Dakhla. These people are called in this report Early Oasis Dwellers.”

 

S. 28: „In nearly all cases the women represented are pregnant. They are carefully dressed in long skirts in most cases covering the feet. These skirts sometimes display various patterns. It is apparently woven work. The upper part of the garment is as  a rule neglected… As a rule the pregnant woman is shown in side view, sometimes in front view. In both views there are pictures displaying a kind of “divided skirt”. These woven skirts are occasionally ornamented by bunches of short strips. Strings hanging down from the waist are the next peculiarity sometimes to be observed. Necklaces (?) occur but once.”

 

S. 29: “My opinion that the pregnant figure is a deity is confirmed by the finest picture of the series (Pl. XXXIX).”

 

S. 30 f.: “I suppose that they belong in some way to the cult of these Early Oasis Dwellers.” (= Sheikh Muftah-Kultur)...There is a certain similarity in style between the Uwenat people and the Early Oasis Dwellers. But here in Dakhla the exaggerating style is no longer balanced. The buttocks or in front view the hips of women are exaggerated out of all proportion.

 

To summarize. In the desert east of Dakhla are traces of early settlements in a depression which at that time was probably an oasis… These people were probably settled people and earned their livelihood from plant-cultivation. They used grindstones. The art of weaving was surprisingly developed. Statuettes of a pregnant woman were of high importance to these cultivators; possibly they were connected with the idea of a deity of fertility.”

 

S. 35 f.: “Near Dakhla the Earliest Hunters appear at the side of another people, hitherto unknown, the Early Oasis Dwelllers. These were plant cultivators…The puzzle is to understand how the idea of cultivating arose here. Influence from outside the Oasis? From where? And if there is no foreign influence, the case is even more enigmatic. I have wondered, if possibly the women of the Earliest Hunters could have discovered by themselves the art of growing plants near some artesian well… But this is impossible. They are distinctly different people… As a whole they represent a much higher degree of civilization than the Earliest Hunters… the unimportance of cattle in their economics, their plant cultivation, their interest in the pregnant goddess, and their techniques are foreign to the Autochthonous Mountain Dwellers… This foreign .. people knew how to cultivate plants, smoothe stone, weave quite well, and venerated the pregnant deity.”

 

Ganz zweifellos hat diese ausschließlich in Oasen seßhafte Ethnie (Early Oasis Dwellers bzw. Sheikh Muftah-Kultur) am Wasserberg des Djedefre und in Biar Jaqub ihre Spuren hinterlassen. Nur eine eingehende Analyse der von mir entdeckten Wasserberg-Symbole, der Feldstrukturen und Bewässerungskanäle wird Winklers Erstaunen

 

“The puzzle is to understand how the idea of cultivating arose here. Influence from outside the Oasis? From where? And if there is no foreign influence, the case is even more enigmatic.”

 

in gesicherte Erkenntnis transformieren.

 

 

Biar Jaqub - Schönstes Paar

Winkler´s Pl. IV, 2

 

Winkler´s Pl. XLV

 

Winkler´s Pl. XXXIX

Copyright: Carlo Bergmann, August 6th, 2003